banmarianna.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Home

Táplálkozással és vitaminpótlással az őszi-téli betegségek ellen

címkék:  őszi - téli betegségek, táplálkozás,  egészség, Dr. Bán Marianna holisztikus orvos 

őszi téli betegségek megelőzése

Eddig gyönyörű őszi napok örvendeztettek bennünket, langyos szellővel, gyönyörű napsütéssel, a fák ünnepi színorgiájával, azonban a hajnalok már ködösek, hűvösek, a dér is megjelent, beharangozva az elkerülhetetlenül közelítő téli időszakot, vele a légúti betegségeket, járványokat. 

 

A vitaminok fontossága 

 
A napfényes órák csökkenésével szervezetünk D- vitamin- ellátottságáról magunknak kell gondoskodnunk. Nem csak a csontképzés, a cukorháztartás, de az idegrendszer, és az immunrendszer vitaminja is. Hiányában nagyobb valószínűséggel alakulnak ki a hangulatzavarok, szomorkássá, melankolikussá válunk, anyagcserénk változására hízásnak indulhatunk („mackóháj”). Ebben az állapotban minden szerv ellenálló- képessége előbb- utóbb gyengül, a hormonrendszer, az immunrendszer, az emésztőrendszer, a légzőrendszer elégtelenül működik- hogy csak a legfontosabbakat említsem. A napi szükséglet kortól, életmódtól függően minimum 500- 6000NE. A D- vitamin csepp és kapszula/tabletta kiszerelésben kapható a patikákban, drogériákban, gyógynövény boltokban. A cseppet kisgyermekeknek receptre is fel lehet íratni. A hatóanyag ugyanaz, az adag növelésével felnőttek is használhatják. 
 
Közismert a C- vitamin megelőző és terápiás szerepe. A napi szükséglet kortól, életmódtól függően 500-5000-10000mg. Érdemes természetes forrásból származó készítményt választanunk (acerola, csipkebogyó, citrusok). Ezek előnye, hogy az aszkorbinsav mellett bioflavonoidokat, növényi antioxidánsokat is tartalmaznak. Megelőzésben elsősorban a TR-készítmények elnyújtott felszívódása biztosít egyenletes C-vitamin szintet. Akut betegségben érdemes ezt kiegészíteni normál felszívódásúval, ún. lökésterápiát is alkalmaznunk. A C- vitamin sejtvédő, antioxidáns, vízoldékony vitaminunk.
 
Talán kevésbé közismert a C- vitamin palmitinsavval alkotott komplexe, a zsíroldékony C- vitamin. Ebben a formában képes belépni olyan magas zsírtartalmú szövetekbe is, mint az agy, az idegek burkai, vagy maga a zsírszövet.  A sejtek falát is nagyrészt zsírsavak alkotják.  Az elhízás egyik rizikófaktora, hogy a szervek körüli zsírszövet hormonszervként működve felborítja a hormonháztartás egyensúlyát és folyamatosan gyulladásos faktorokat termel, így az immunrendszer a saját szövetek ellen fordul.
 
Fertőzéses és egyéb eredetű idegrendszeri károsodások (oltási betegség, anyagcserezavar) semlegesítésében is nagy szerepet kap az aszkorbil- palmitátA sejtmembrán biztosítja a sejt integritását, anyagcseréjét. Speciális zsírsavakból, ún. foszfolipidekből áll. A zsíroldékony C- vitamin könnyen áthatolva jut be a sejtbe. 
 
 
Ételek, fűszerek amelyek szintén hozzájárulhatnak egészségünk megőrzéséhez 
 
Nem csak az egész szervezetet általában, de az egyes sejtek egészségét is védik az omega- zsírsavak (omega 3, 6, 9) A legnagyobb mennyiségben az omega3- ra van szüksége szervezetünknek (az omega 3 és 6 optimális aránya 3:1). A növényi formát főleg lenmagból, az állati formát tengeri halakból, rákokból nyerik ki. Gyermekek részére szirup formájában, felnőtteknek kapszulázva elérhető. A lenmag- olaj palackozva is kapható, de az adagolása nem megbízható (bár túladagolási veszély nincsen). Ezt, és magát az őrölt lenmagot illesszük a napi táplálkozásba. (salátára, szószokba …) Ne főzzük, süssük!
 
Omega 6 és 9 szükségletünk mintegy harmada az omega 3- szükségletnek. Ezt könnyedén fedezhetjük pl. olíva olajból, csonthéjasokból. Kiváló beltartalmi értékei miatt érdemes megismerni az azték zsályát, más néven a chia magot. Nem csak magas omega3, de jelentős vas-, kálcium-, magnézium- és kálium- tartalom jellemzi. Antioxidánsai a gyulladáscsökkentésben, rosttartalma a belek egészségében tesz jó szolgálatot. Segít megelőzni a rejtett gyulladásokat, melyek talaján olyan betegségek alakulnak ki, mint a szív- érrendszeri problémák, vagy az inzulinfüggő cukorbetegség, mentális zavarok.
Közismert a növényi proantocianidinek, antocián- vegyületek egészségmegőrző hatása. Fogyasszunk rendszeresen vörös bogyós gyümölcsöket (áfonyafélék), zöldteát.
 
A brokkoli és a keresztesvirágúak pedig egy másik antioxidáns vegyülettel, a sulphoraphannal és kéntartalmukkal támogatják az immunitást. 
 
A gyökérzöldségek (zeller, petrezselyem, torma), valamint a borsfélék flavonokban gazdagok. E vegyületek is jelentős szabadgyök- fogó kapacitással rendelkeznek.
 
A hagyma- és a már említett keresztesvirágú káposztafélék közismerten jó hatásúak a náthás időszakban is, flavonoljaik egész évben védenek a fertőzésekkel, oxidatív folyamatokkal szemben. A citrusfélék nem csak C- vitaminban, de antioxidáns hatású flavanonokban is gazdagok. E vegyületek nagy része hőérzékeny, de pl. a brokkoli sulphoraphan vegyülete hő hatására aktiválódik. A zöldtea antioxidáns hatóanyaga szintén 70fokos vízben, 15 perc áztatás után oldódik ki optimális mértékben.
 
A konyhában használjunk minél több fűszert, pl. kurkumát, borsféléket, fahéjat, szegfűszeget…- túl élvezeti értékeiken fontos antioxidánsaink . 
Fogyasztásukat érdemes csökkenteni, kerülni: cukor (helyette xilit, kókuszvirág cukor), tej- és tejtermékek (helyette növényi tejek), napraforgó olaj (helyette: kókuszzsír, oliva, ízlés szerint szárnyas zsír), kenyérgabonák (helyette (gluténmentes gabonalisztek ((rizs, kukorica)), maglisztek). Ezek szükségtelenül terhelik az immunrendszert, csökkentik a bélimmunitást és az egész szervezet védekező kapacitását.
 
A felkészülés és a terápia témájában ajánlott olvasmány:
 

A fenti információk tájékoztató jellegűek, természetesen a személyre szabott kezelést nem tudja helyettesíteni. Ha kérdése van, bátran tegye fel Elérhetőségeimen.

További információ, időpont kérés az alábbi elérhetőségeken:

 

Mobiltelefon: + 36 30 475 2859

Vezetékes telefon: + 36 1 210 1461

Skype: ladynada68

E-mail: ladynada[kukac]t-online[pont]hu


 

 

Keresés az oldalon